
عینک جدید فیس بوک با لنز های بدون نسخه به قیمت 299 دلار به فروش می رسد. زمزمه معرفی محصول از سال 2019 روی زبانها بود و در اوایل سال 2021 سرانجام در دسترس عموم قرار گرفت.
همکاری دو شرکت مدرن Ray-ban و Facebook
شرکت ری بن به عنوان معروف ترین تولید کننده عینک با همکاری شرکت فیس بوک ( غول شبکه های اجتماعی ) اولین عینک هوشمند خود را با اسم ray ban stories وارد بازار کرد. نام اولیه این محصول facebook x ray-ban بود. این محصول در حال حاضر در فروشگاه های rayban.com، rayban و sunglass hut و lens crafters و چند واحد تجاری دیگر به فروش می رسد.
ویژگی های بی نظیر عینک هوشمند ری بن
این عینک ویژگی های بسیاری دارد. اما مهم ترین ویژگی این محصول به کار گرفتن تکنولوژی بدون مخدوش کردن ظاهر عینک است. یعنی با وجود چندین دوربین، اسپیکر و میکروفون وزن آن تنها 5 گرم بیشتر از مدل روزانه wayfarer است. شما می توانید با فشار دادن دکمه ی لمسی سمت راست عینک از نمای رو به رو عکس یا فیلم بگیرید، بدون اینکه ابزار غیر عادی یا عجیب غریبی روی چشمتان قرار داشته باشد. این ویژگی می تواند دستاورد بزرگی برای این دو کمپانی باشد.
انواع مدل های عینک هوشمند فیس بوک
این عینک در سه مدل round, wayfarer و meteor در فروشگاه ها موجود است. هر مدل این عینک در چندین رنگ فریم موجود است و می توان آن را به عنوان عینک شفاف یا آفتابی با چندین رنگ لنز و یا لنز هایی با قابلیت تغییر رنگ روشن به تیره تهیه کرد.
مشخصات عینک فیس بوک
- عکس: دوربین دوگانه 5 مگاپیکسل، رزولوشن 2592*1944
- ویدیو: رزولوشن 1184*1184 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
- دارای بلندگوهای Open-ear برای تماس صوتی و گوش دادن به موسیقی
- کلید لمسی برای کنترل صدا و موسیقی
- کنترل صوتی با استفاده از دستیار فیسبوک
- پردازنده اسنپدراگون بهینه شده
- 4 گیگابایت حافظه داخلی با ظرفیت حدود 500 عکس یا 30 فیلم 30 ثانیهای
- اتصال بلوتوث 5.0
- جعبه شارژ قابل حمل و کابل USB- C
عکسها و ویدئوهایی که با عینک فیسبوک گرفته میشوند، بهطور خودکار در فیسبوک پست نمیشوند. در عوض، این شرکت از یک برنامه گالری عکس همراه به نام Facebook View استفاده میکند. فیسبوک مانند دوربینهای پیشفرض آیفون و اندروید، گالری شما را به نمایش درآورده و گزینههایی برای اشتراکگذاری با سایر برنامهها در اختیارتان قرار میدهد.
آیا عینک فیس بوک به تکنولوژی واقعیت افزوده مجهز است؟
این عینک هم اکنون از فناوری واقعیت افزوده (AR) برخوردار نیست، اما فیسبوک می گوید در آینده به تکنولوژی AR مجهز خواهد شد. این نسخه عینک هوشمند ریبن و فیسبوک به آنها اجازه میدهد تا ویژگیهای ابتدایی را مورد آزمایش قرار داده و در نهایت به عملکرد AR دست پیدا کنند.
واقعیت افزوده فناوری است که اشیاء دیجیتال را در نمای زنده دستگاه شما قرار میدهد. احتمالاً از AR در برنامههایی مانند اسنپ چت و اینستاگرام یا بازیهایی مانند Pokémon GO و Harry Potter: Wizards Unite استفاده کرده باشید.
در حال حاضر بیش از 600 میلیون نفر از پلتفرم Spark AR فیسبوک تنها از طریق فیسبوک و اینستاگرام استفاده میکنند. از آنجایی که عینک فیسبوک و ریبن به واقعیت افزوده مجهز نیست، ظاهر آن با عینک معمولی تفاوت چندانی نخواهد داشت. البته وجود دوربینها، بلندگوها و میکروفونها وجهتمایز این محصول با عینکهای معمولی است.
سخنان مارک زاکربرگ در عینک مشترک ری بن و فیس بوک
مارک زاکربرگ، در رویداد سالانه Facebook Connect در مورد واقعیت مجازی، گفت: 'این یک نقطه عطف بزرگ در ادغام فناوریهای مهم و یک عینک معمولی و مشاهده نحوه استفاده مردم از آنها است. او همچنین گفت که افزودن فناوری واقعیت افزوده قدم بعدی خواهد بود.
فیسبوک امیدوار است که در همکاری با EssilorLuxottica، شرکت مادر ری بن قابلیت تشخیص نام و دیگر قابلیتها را به فریم و لنز عینک خود اضافه کند. زاکربرگ در طی سخنرانی گفت: «ما باید از سبکهای مختلف پشتیبانی کنیم، و این کاری است که Luxottica انجام میدهد. شکی نیست که در ساخت عینک سبک نمادین Wayfarer ری بن گنجانده شده است، اما در طراحی Ray-Ban Stories از 1960 Meteor و سبک مدرن Round نیز الهام گرفته شدهاست.
روکو باسیلیکو، مدیر کمپانی Luxottica در بیانیهای اعلام کرد: «با ترکیب برندی که میلیونها نفر در سراسر جهان آن را دوست دارند و با کمک فناوری، میتوانیم انتظارات خود را در مورد ابزارهای پوشیدنی ارتقاء دهیم». ما در حال هموار کردن راه برای نسلی از محصولات هستیم که قرار است نگاه ما را به جهان تغییر دهند.
دنیای در حال پیشرفت عینک های هوشمند
عینکهای هوشمند هنوز به نقطه عطف خود نرسیده اند، اما شرکتهای فناوری مطمئناً برای تغییر آن تلاش میکنند. گوگل، آمازون، مایکروسافت و اسنپ چت همگی در حال تولید یا توسعه عینک های هوشمند هستند به نظر میرسد اپل یک قدم تا تایید نسخه عینک هوشمند خود فاصله دارد.
هرچند هنوز مشخص نیست که مردم به عینکهای جدید فیسبوک و ریبن چه واکنشی نشان خواهند داد، اما یک حقیقت کاملاً مشخص است که Ray Ban Stories گامی به سوی استفاده گسترده از عینک هوشمند خواهد بود.
منبع: https://www.allaboutvision.com/news/ray-ban-facebook-glasses/